Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Przebudowa drzewostanów

Przebudowie podlegają drzewostany niezapewniające możliwości realizacji celów trwałej, zrównoważonej i wielofunkcyjnej gospodarki leśnej. Zakres przebudowy przyjmowany jest na etapie sporządzania projektu planu urządzenia lasu. W celu jego określenia uwzględnia się następujące kryteria: ze względu na pilność – przebudowa pilna lub stopniowa; ze względu na zakres przebudowy - całkowita lub częściowa. Przy kwalifikowaniu drzewostanu do przebudowy brane są pod uwagę następujące elementy: stabilność, wiek, jakość drzewostanu, stopień jego uszkodzenia, stopień zgodności składu gatunkowego z określonym dla niego typem drzewostanu, możliwość prowadzenia przebudowy w szczególnie niesprzyjających warunkach środowiskowych. Przebudowę pilną całkowitą wykonuje się z zastosowaniem rębni zupełnych i złożonych. W drzewostanach poddanych stopniowej przebudowie całkowitej zastosowanie mają cięcia przekształceniowe i odnowienia podokapowe, a w drzewostanach zakwalifikowanych do przebudowy częściowej - uzupełnienia, dolesienia, wprowadzanie dolnego piętra, cięcia sanitarne i pielęgnacyjne. (ZHL 2011).

Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Zrywka drewna

Zrywka drewna

Zrywka drewna to transport drewna z miejsca pozyskania do miejsca składowania, załadunku lub wstępnej obróbki. Jest to pierwsza faza transportu drewna, najtrudniejsza i najkosztowniejsza. Ze względu na rodzaj użytego sprzętu zrywkowego zrywkę dzielimy na ręczną, konną, grawitacyjną (przy użyciu ryz lub ślizgów), mechaniczną wykonywaną ciągnikami rolniczymi lub ciągnikami specjalistycznymi - skidderami i forwarderami oraz zrywką wykonywaną wciągarkami, kolejkami linowymi. Ze względu na sposób transportowania drewna zrywkę dzieli się na wleczoną (na całej długości drewno styka się z glebą), półpodwieszoną (jeden koniec sztuk jest podwieszony a drugi jest ciągnięty po ziemi), podwieszoną (drewno nie styka się z glebą), nasiębierną (drewno jest załadowane na ciągnik zrywkowy).