Asset Publisher Asset Publisher

Zagrożenie pożarowe

Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych codziennie określają stopnie zagrożenia pożarowego lasu dla 42 stref prognostycznych nie obejmujących obszarów górskich.

Okresowy zakaz wstępu do lasu wprowadza nadleśniczy, przy dużym zagrożeniu pożarowym, jeżeli przez kolejnych 5 dni wilgotność ściółki mierzona o godzinie 9.00 będzie niższa niż od 10%.

Teren Nadleśnictwa znajduje się w zasięgu działania Komend Powiatowych PSP w Świdwinie, Drawsku Pomorskim i Białogardzie.

Obszar Nadleśnictwa zaliczony został do II kategorii zagrożenia pożarowego. Do głównych czynników wpływających na zagrożenie pożarowe lasów zaliczyć należy: duży udział siedlisk borowych, występujące okresy suszy, intensywną penetrację obszarów leśnych podczas zbioru jagód i grzybów, duży ruch pojazdów na drogach publicznych i udostępnionych do ruchu, bliskie sąsiedztwo osad i wsi, występowanie nieuprawianych pól, łąk i pastwisk na styku z lasem, atrakcyjność turystyczną i rekreacyjną.

Czynnikami osłabiającymi zagrożenie pożarowe są występujące na terenie Nadleśnictwa naturalne przeszkody wodne: rzeki, jeziora i stawy oraz dość duży udział gatunków liściastych. Teren Nadleśnictwa posiada sieć dojazdów pożarowych i dojazdów do punktów czerpania wody.

System obserwacji przeciwpożarowej oparty jest na całodziennych dyżurach w okresie marzec - październik i patrolach terenowych w okresie szczególnego zagrożenia. Wieże obserwacyjne w Nadleśnictwie tworzą wraz z wieżami sąsiednich nadleśnictw sieć wykrywania pożarów. Teren patrolowany jest również przez śmigłowce. Nadleśnictwo wyznaczyło i dostosowało do wymogów obowiązujących w tym zakresie 18 punktów czerpania wody.


Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Edukacja leśna

Edukacja leśna

  W parku, w lesie, na szkółce leśnej oraz siedzibie Nadleśnictwa Świdwin przez cały rok odbywają się liczne zajęcia z edukacji leśnej. Spotkania prowadzone są przez leśników. Grupy szkolne i przedszkolne będąc na terenie szkółki leśnej, mają okazję zobaczyć m.in.: jak nasionko sosny zwyczajnej staje się siewką i zaczyna pełnić swoją rolę w ekosystemie. Stałym punktem spotkań jest spacer po lesie. Dzieci przy odrobinie szczęścia mają okazję np.: podejrzeć przez lornetkę mieszkańców lasu. Niełatwo jest z perspektywy małego dziecka zrozumieć np.: Dlaczego potrzebnych jest tyle gatunków drzew w lesie? Dlaczego niektóre sowy śpią w czasie dnia a nocą zamieniają się w "bezszelestnych skrzydlatych pilotów". Na te i wiele innych pytań zawsze otrzymają odpowiedź od naszych edukatorów.